Statut, regulamin i sprawozdania
Regulamin organizacyjny
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143);
- Ustawa z dnia 29 maja 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493).
§ 2
Regulamin organizacyjny określa zasady działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie.
§ 3
Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
- Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Krotoszyński;
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Krotoszyńskiego;
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Krotoszyńskiego;
- Komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Powiatu Krotoszyńskiego;
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Krotoszyńskiego – Przewodniczącego Zarządu;
- Centrum – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie;
- Dyrektorze – nalezy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie;
- Dziale – należy przez to rozumieć komórki organizacyjne funkcjonujące w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie;
- DPS – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społeczne w Baszkowie i Zdunach;
- ŚDS i ośrodki wsparcia – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy;
- Zespole – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy regulamin;
- ZIK – należy przez to rozumieć Zespół Interwencji Kryzysowej;
- Świetlice – należy przez to rozumieć świetlice środowiskowe;
- Mieszkanie – należy przez to rozumieć mieszkanie usamodzielniające.
§ 4
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie jest jednostką budżetową powiatu podlegającą Zarządowi Powiatu.
§ 5
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej.
§ 6
Do zakresu działania Centrum należy wykonywanie:
- zadań własnych powiatu;
- zadań zleconych w granicach upoważnień ustawowych;
- zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych przez powiat;
- innych zadań określonych uchwałami Rady i Zarządu, zarządzeniem Starosty oraz przepisami prawa.
§ 7
Centrum jest zakładem pracy dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
Obowiązki
Dyrektora, pracowników Centrum, wynikają z zakresów obowiązków, inne
sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Kodeks Pracy.
§ 8
- Dla zapewnienia jednolitego oznakowania akt ustala się dla poszczególnych działów i sekcji następujące symbole:
- Dział Finansowy FN
- Dział Wsparcia Rodziny DWR
- Sekcja Instytucji Pomocy Społecznej IPS
- Sekcja Rodzinnej Opieki Zastępczej ROZ
- Sekcja Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych POW
- Zespół Wsparcia Rodziny ZWR
- Dział Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych PFRON
- Dział – Zespół Interwencji Kryzysowej ZIK
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej OIK
- Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia SOW
- Zespół Orzekania o Niepełnosprawności ZON
- Sekcja Organizacyjna ORG
- Obieg dokumentów w Centrum pomiędzy komórkami reguluje odrębne zarządzenie Dyrektora.
Rozdział 2
Zasady kierowania Centrum
§ 9
Do zakresu zadań i kompetencji Dyrektora Centrum należy:
- nadzorowanie organizacji pracy i realizacji zadań Centrum;
- reprezentowanie Centrum na zewnątrz;
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec pracowników Centrum z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności;
- zapewnienie przestrzegania prawa pracy przez pracowników Centrum;
- zapewnienie realizacji zadań w zakresie uchwał Rady, Zarządu i Komisji Rady;
- koordynowanie działalności działów i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
- współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
- wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej z upoważnienia Starosty;
- powoływanie zespołów ds. pozyskiwania środków Unii Europejskiej na zadania w pomocy społecznej;
- zawieranie i rozwiązywanie umów cywilnoprawnych z rodzicami zastępczymi w sprawie powierzenia dziecka z upoważnienia Starosty;
- wytaczanie na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne;
- powoływanie zespołów interdyscyplinarnych w ramach budowania zintegrowanego systemu polityki społecznej powiatu;
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora przez przepisy prawa, uchwały Rady i Zarządu, zarządzenia Starosty oraz postanowienia Regulaminu.
W czasie nieobecności Dyrektora lub
niemożności wykonywania swej funkcji zadania i kompetencje w zakresie
kierowania Centrum wykonuje upoważniona przez Dyrektora osoba.
§ 10
Do zadań Głównego Księgowego należy:
- zapewnienie realizacji polityki finansowej Centrum;
- wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości;
- nadzorowanie prac związanych z opracowaniem i realizacją budżetu Centrum, Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności i PFRON i zapewnienie -bieżącej kontroli jego wykonania;
- zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej;
- zapewnienie właściwej organizacji czuwania nad terminowością i tokiem wykonywanych zadań w Centrum;
- czuwanie nad opracowywaniem projektów aktów wewnętrznych regulujących strukturę i zasady działania Centrum i jego działów;
- zapewnienie warunków materialno-technicznych dla działalności Centrum;
- kontrola zadań realizowanych przez podległych pracowników działu administracyjno-finansowego;
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.
§ 11
Do zadań Kierownika Działu Wsparcia Rodziny należy:
- kontrola zadań realizowanych przez poszczególne sekcje Działu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- nadzorowanie prawidłowości wydanych decyzji administracyjnych w Dziale;
- terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań Działu;
- dokonywanie systematycznej oceny pracy pracowników działu;
- występowanie do Dyrektora w sprawach kadrowych;
- opracowywanie projektów innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania Działu;
- współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej powiatu krotoszyńskiego;
- współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
- współdziałanie z działami PCPR;
- poradnictwo dla rodzin zastępczych i naturalnych;
- współdziałanie z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz rodziny;
- praca z rodziną naturalną na rzecz reintegracji;
- podpisywanie decyzji w imieniu Starosty zgodnie z posiadanym upoważnieniem;
- nadzorowanie funkcjonowania Powiatowego Banku Żywności i Saloniku Odzieży Używanej;
- systematyczne diagnozowanie środowiska lokalnego.
§ 12
Do zadań Kierownika Działu – Zespół Interwencji Kryzysowej należy:
- jednoosobowe reprezentowanie Zespołu w stosunkach zewnętrznych;
- kontrola zadań realizowanych przez pracowników działu;
- terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań w dziale;
- odpowiedzialność za wydatkowanie środków publicznych na realizację zadań w sposób celowy, oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania jak najlepszych efektów oraz odpowiedzialność za przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;
- składanie oświadczeń woli i dokonywanie czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Zespołu, mających na celu realizację zadań statutowych Zespołu, wobec wszystkich władz, organów, instytucji;
- współtworzenie planu finansowego Zespołu;
- opracowywanie i przestrzeganie regulaminu korzystania z „Niebieskiego Pokoju”;
- przestrzeganie i monitorowanie procedur stosowanych w OIK i SOW;
- opracowywanie programów korekcyjno–edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
- współpraca z sądem, policją, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej oraz ngo’s w zakresie realizacji zadań;
- koordynowanie współpracy z działami organizacyjnymi PCPR;
- wykonywanie w imieniu pracodawcy w stosunku do pracowników Zespołu czynności z zakresu prawa pracy;
- wnioskowanie do Dyrektora w sprawach kadrowych;
- opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania działu, zmierzających do tworzenia interdyscyplinarnego systemu pomagania;
- koordynowanie pracy zespołów interdyscyplinarnych w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych;
- zabezpieczenie powierzonego majątku przed kradzieżą i dewastacją oraz ustalenie pracowników odpowiedzialnych materialnie i służbowo za powierzony majątek;
- terminowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji majątku.
§ 13
Do zadań Kierownika Działu PFRON należy:
- kontrola wykorzystania środków finansowych w Warsztatach Terapii Zajęciowej;
- kontrola realizacji programu rehabilitacji uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej;
- realizacja i nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków finansowych w zakresie:
- dofinansowania uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjne;
- dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny;
- dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;
- dofinansowania likwidacji barier funkcjonalnych;
- dofinansowania sportu, kultury, turystyki i rekreacji;
- poradnictwo dla osób niepełnosprawnych;
- analiza i przygotowanie dokumentacji w zakresie:
- współpracy z organizacjami pozarządowymi lub innymi podmiotami wykonującymi zadania zlecone w zakresie rehabilitacji,
- tworzenia lub likwidowania specjalistycznych ośrodków szkoleniowo –rehabilitacyjnych;
- programów celowych PFRON;
- dokonanie podziału pracy w dziale;
- stała kontrola nad zadaniami realizowanymi przez podległych pracowników w zakresie stosowania procedur realizacji zadań;
- wnioskowanie do Dyrektora PCPR o zastosowanie nagród i kar;
- analiza ofert szkoleniowych i przedstawianie propozycji szkoleń dla pracowników działu;
- terminowe opracowywanie planów, analiz, programów wspierania osób niepełnosprawnych powiatu, informacji i sprawozdań z realizacji zadań PFRON.
§ 14
Do zadań Przewodniczącego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności należy:
- organizowanie pracy Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
- organizowanie obsługi administracyjno – biurowej zespołu;
- wnioskowanie do Starosty o powołanie i odwołanie członków zespołu orzekającego;
- wyznaczanie spośród członków powiatowego zespołu składów orzekających oraz przewodniczących składów;
- koordynowanie i organizowanie szkolenia specjalistycznego dla członków zespołu;
- reprezentowanie zespołu na zewnątrz poprzez współdziałanie z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego w sprawach pomocy społecznej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz w sprawach postępowań przed organami rentowymi i instytucjami realizującymi ubezpieczenia społeczne;
- przygotowanie i gromadzenie dokumentacji medycznej niezbędnej do rozpatrzenia wniosków;
- prowadzenie rejestru spraw, wydanych orzeczeń, opinii, oraz wszelkiej innej dokumentacji dotyczącej działania zespołu;
- wydawanie i prowadzenie rejestru legitymacji osób niepełnosprawnych;
- przestrzeganie terminowości rozpatrywania wniosków, wydawania orzeczeń i opinii;
- wydawanie orzeczeń o umorzeniu postępowania w sytuacjach określonych przez ustawy i rozporządzenia;
- prowadzenie sprawozdawczości kwartalnej i rocznej z działalności zespołu.
- administrowanie systemem EKSMON / ELEKTRONICZNY KRAJOWY SYSTEM MONITOROWANIA ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI /.
Rozdział 3
Zasady podpisywania pism
§ 15
- Pisma i decyzje administracyjne podpisuje Dyrektor oraz kierownicy działów przestrzegając właściwość rzeczową z zachowaniem zasad następujących dalej.
- Dyrektor podpisuje:
- wszystkie pisma i wystąpienia związane z pełnieniem jego funkcji;
- decyzje administracyjne i inne akty normatywne;
- pisma w sprawach należących do kompetencji Dyrektora na podstawie Regulaminu;decyzje w sprawach osobowych pracowników Centrum;
- pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Dyrektora do jego podpisu.
§ 16
- Dokumenty przedkładane do podpisu Dyrektorowi powinny być uprzednio parafowane przez kierowników działów.
- Kierownicy działów podpisują pisma w sprawach należących do zakresu działania działu za wyjątkiem tych, które zastrzeżone zostały dla Dyrektora.
Rozdział 4
Organizacja Centrum
§ 17
- W skład Centrum wchodzą następujące działy i sekcje:
- Dział Finansowo – Administracyjny
- Dział Wsparcia Rodziny
- Dział – Zespół Interwencji Kryzysowej
- Dział Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- Sekcja Organizacyjna
- Działami kierują kierownicy, przy czym Działem Finansowo – Administracyjnym kieruje Główny Księgowy, natomiast sekcja organizacyjna podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
- W razie nieobecności kierownika obowiązki jego pełni wyznaczony przez niego pracownik.
- Szczegółowe zakresy czynności kierowników działów i pracowników Centrum określa Dyrektor.
- W Dziale Wsparcia Rodziny tworzy się sekcje:
- Sekcja – Instytucje Pomocy Społecznej
- Sekcja Rodzinnej Opieki Zastępczej
- Sekcja – Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze
- Sekcja – Zespół Wsparcia Rodziny
- W Dziale – Zespół Interwencji Kryzysowej tworzy się sekcje:
- Sekcja Ośrodek Interwencji Kryzysowej
- Sekcja Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla ofiar przemocy
- Przy Centrum działa Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności oraz poradnictwo prawne z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
- Przy Centrum działa Powiatowy Bank Żywności oraz Salonik Odzieży Używanej.
§ 18
W celu efektywnego działania w środowisku
lokalnym oraz wyznaczania strategicznych kierunków rozwoju polityki
społecznej, przy Centrum Działa Rada Konsultacyjna.
§ 19
Strukturę organizacyjną określa schemat organizacyjny, stanowiący Załącznik Nr 1 do Regulaminu.
Rozdział 5
Podstawowe zasady działania działów i sekcji Centrum
§ 20
- Do podstawowych zadań Działu Finansowego należy prowadzenie następujących spraw:
- W zakresie gospodarki finansowej:
- opracowywanie dokumentacji finansowej (zakładowy plan kont, instrukcja obiegu dokumentów finansowych);
- opracowywanie projektów budżetu Centrum, Zespołu;
- nadzór nad realizacją budżetu Centrum, Zespołu;
- sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu (bilans);
- prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Centrum, Zespołu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
- prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków;
- planowanie i realizacja wydatków osobowych Centrum oraz prowadzenie dokumentacji płacowej;
- prowadzenie obsługi kasowej Centrum;
- obsługa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- rozliczanie wyników inwentaryzacji;
- sporządzanie bilansu potrzeb do ROPS.
- W zakresie spraw kadrowych:
- prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Centrum;
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych i prowadzenie stosownych rejestrów;
- prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunków pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, nagród jubileuszowych i odznaczeń;
- nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Centrum tajemnicy państwowej i służbowej i przepisów BHP;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych.
- W zakresie gospodarki finansowej:
§ 21
- W ramach Działu Wsparcia Rodziny funkcjonują następujące sekcje:
- Sekcja – Instytucje Pomocy Społecznej.
- Sekcja Rodzinnej Opieki Zastępczej.
- Sekcja – Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze.
- Sekcja – Zespół Wsparcia Rodziny.
- Do zadań Sekcji Instytucji Pomocy Społecznej należy:
- organizowanie i zapewnienie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej, ośrodków wsparcia oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją;
- kierowanie do ośrodków wsparcia;
- gromadzenie i analizowanie dokumentacji kierującej do Środowiskowego Domu Samopomocy;
- wydawanie decyzji o umieszczeniu w DPS, ośrodkach wsparcia;
- ustalanie odpłatności za pobyt w DPS, ośrodkach wsparcia;
- ustalanie zakresu usług świadczonych w ośrodkach wsparcia;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej;
- udzielanie pomocy uchodźcom;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, osób opuszczających domy pomocy społecznej;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- doradztwo metodyczne dla OPS i pracowników socjalnych;
- prowadzenie Powiatowego Banku Żywności oraz Saloniku Odzieży Używanej;
- współpraca z jednostkami pomocy społecznej, ngo i innymi instytucjami w celu realizacji zadań;
- prowadzenie sprawozdawczości.
- Do zadań Sekcji Rodzinnej Opieki Zastępczej należy:
- przyznawanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz jednorazowej pomocy na zagospodarowanie przyjmowanych do rodziny zastępczej dzieci na podstawie decyzji administracyjnych;
- praca z rodzinami zastępczymi, u których występują trudności wychowawcze z dziećmi;
- nadzór nad spotkaniami rodzin biologicznych z dziećmi umieszczonymi w rodzinach zastępczych;
- przygotowanie i realizacja porozumień w sprawie pokrywania kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innego powiatu/miasta;
- sporządzanie sprawozdań z funkcjonowania rodzin zastępczych;
- prowadzenie grupy wsparcia dla rodzin zastępczych już istniejących;
- prowadzenie szkoleń dla rodzin zastępczych;
- organizowanie integracyjnych spotkań dla rodzin zastępczych;
- przeprowadzenie wywiadów środowiskowych na prośbę instytucji;
- prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych oraz pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych;
- prowadzenie elektronicznego systemu ewidencji rodzin zastępczych;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze;
- opracowywanie indywidualnych programów usamodzielnienia osób opuszczających rodziny zastępcze;
- przygotowywanie decyzji o odpłatności rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci w rodzinach zastępczych;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających rodziny zastępcze;
- współpraca z sądem opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
- praca z rodzinami naturalnymi dzieci umieszczanymi w opiece zastępczej na rzecz poprawy ich sytuacji i powrotu dziecka do rodziny;
- doradztwo metodyczne ośrodkom pomocy społecznej;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- prowadzenie i nadzór nad funkcjonowaniem mieszkania usamodzielniającego;
- wydawanie decyzji kierującej do mieszkania usamodzielniającego oraz o odpłatności za pobyt.
- Do zadań Sekcji Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze należy:
- organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- kierowanie do placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- gromadzenie i analizowanie dokumentacji kierującej do placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- ustalanie odpłatności za pobyt w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających zakłady karne oraz niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz zakłady dla nieletnich;
- opracowywanie indywidualnych programów usamodzielniania wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, schroniska, zakłady poprawcze;
- organizowanie opieki i prowadzenie mieszkania usamodzielniającego przeznaczonego dla osób opuszczających placówki opiekuńczo – wychowawcze, specjalny ośrodek szkolno – wychowawczy, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich i rodziny zastępcze;
- praca socjalna z rodzinami dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- opracowywanie i wdrażanie indywidualnych programów pracy z wychowankiem i rodziną;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- prowadzenie placówek wsparcia dziennego poprzez:
- wspieranie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji wychowawczych,
- zapewnia pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami,
- współpracę ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- udzielanie pomocy w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
- prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych,
- prowadzenie zajęć korekcyjnych, kompensacyjnych i logopedycznych,
- prowadzenie indywidualnych programów korekcyjnych,
- pomaganie w nauce,
- udzielanie pomocy socjalnej, dożywianie;
- organizowanie czasu wolnego, rozwijanie zainteresowań, organizowanie zabaw i zajęć sportowych,
- prowadzenie stałej współpracy, przede wszystkim z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą oraz sądem;
- placówka wsparcia dziennego pracuje przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 4 godziny dziennie.
- Do zadań Zespołu Wsparcia Rodziny należy:
- prowadzenie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość prowadzenia rodzinnej opieki zastępczej, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno – pedagogiczne osób prowadzących rodzinną opiekę zastępczą oraz rodziców naturalnych dzieci umieszczonych w rodzinnej opiece zastępczej i placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
- wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych stwierdzających ukończenie szkolenia przez osobę zgłaszającą gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz wydaje opinie osobom zgłaszającym gotowość do prowadzenia rodzinnej opieki zastępczej w zakresie posiadania odpowiedniego przygotowania;
- nadzór nad jakością działań zespołu wsparcia rodziny sprawuje Dyrektor PCPR.
§ 22
- W skład Zespołu Interwencji Kryzysowej wchodzą:
- Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie – Zduny ul. Strzelecka 10,
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej – Krotoszyn os. Sikorskiego 7.
- Do zadań Zespołu z zakresu należy świadczenie usług w zakresie:
- Interwencyjnym poprzez:
- ochronę ofiar przemocy przed osobą stosującą przemoc,
- udzielenie natychmiastowej pomocy specjalistycznej tj. psychologicznej, medycznej, wsparcia emocjonalnego,
- rozpoznanie sytuacji ofiary przemocy w rodzinie i opracowanie planu pomocy,
- wspieranie w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej związanej z wystąpieniem przemocy w rodzinie,
- prowadzenie interwencji w miejscu zamieszkania ofiary przemocy,
- prowadzenie interwencji telefonicznych,
- zapewnienie schronienia ofiarom przemocy w rodzinie tj. umieszczenie w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach ul. Strzelecka 10 dla nie więcej niż 15 osób.
- Potrzeb bytowych poprzez całodobowy pobyt w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach ul. Strzelecka 10 przez okres do 3 miesięcy z możliwością przedłużenia do 6 miesięcy,
- Pomocy terapeutyczno – wspomagającej poprzez:
- opracowanie diagnozy rodziny i indywidualnego planu pomocy ofierze przemocy,
- udzielanie specjalistycznego poradnictwa: medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego,
- animowanie i prowadzenie grup wsparcia,
- prowadzenie krótkoterminowej terapii indywidualnej i grupowej,
- udzielanie specjalistycznej pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy (terapia indywidualna, socjoterapia),
- udzielanie konsultacji wychowawczych.
- Działania profilaktyczne poprzez rozwijanie w społeczeństwie wiedzy i umiejętności potrzebnych do radzenia sobie w sytuacji przemocy oraz w zakresie rozwijania umiejętności potrzebnych do kształtowania prawidłowych stosunków interpersonalnych.
- Wdrażanie programów korekcyjno edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.
- Interwencyjnym poprzez:
- Do zadań Zespołu z zakresu zadań z zakresu interwencji kryzysowej należy:
- Zapewnienie kompleksowej pomocy psychologicznej i prawnej dla osób i rodzin w sytuacji kryzysu psychicznego poprzez:
- prowadzenie interwencji kryzysowej osobiście w siedzibie OIK oraz w miejscu zamieszkania klienta,
- prowadzenie telefonicznych interwencji kryzysowych,
- prowadzenie poradnictwa psychologicznego indywidualnego i rodzinnego,
- prowadzenie psychoterapii indywidualnej bądź rodzinnej w sytuacjach skrajnie urazowych (katastrofa, nagła śmierć, żałoba, próby samobójcze, klęski żywiołowe itp.),
- udostępnienie w sytuacjach uzasadnionych zagrożeniem bezpieczeństwa klienta lub dobra procesu pomocy, miejsc całodobowego pobytu na terenie Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach ul. Strzelecka 10,
- udzielenie porad prawnych i opracowanie niezbędnych pism do właściwych instytucji.
- Animowanie i prowadzenie grup wsparcia,
- Działania profilaktyczne poprzez rozwijanie w społeczeństwie wiedzy i umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi oraz w zakresie rozwijania umiejętności potrzebnych do kształtowania prawidłowych stosunków interpersonalnych.
- Zespół współpracuje z innymi instytucjami i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, służbą zdrowia, organami wymiaru sprawiedliwości, prokuraturą, policją, placówkami oświaty, kościołem katolickim, związkami wyznaniowymi oraz innymi podmiotami, których działalność skierowana jest na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
- Zapewnienie kompleksowej pomocy psychologicznej i prawnej dla osób i rodzin w sytuacji kryzysu psychicznego poprzez:
§ 23
Do zadań Działu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych należy:
- Przygotowanie, opracowanie dokumentacji z zakresu rehabilitacji społecznej z wyszczególnieniem:
- możliwości uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych;
- tworzenia, finansowania, kontroli WTZ;
- podejmowania działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności i likwidacji barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie;
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;
- dofinansowania sportu, kultury, rekreacji i turystyki.
- Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności.
- Sporządzanie sprawozdań rzeczowo –finansowych o realizowanych zadaniach.
- Opracowywanie programów ograniczania skutków niepełnosprawności w powiecie krotoszyńskim.
- Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
- Reprezentowanie Starosty w postępowaniach sądowych.
- Prowadzenie zadań zleconych przez PFRON na mocy uchwały i porozumień zawartych ze Starostą.
- Stała współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy, Zakładem Aktywności Zawodowej, organizacjami pozarządowymi w zakresie aktywizacji osób niepełnosprawnych.
- Kontrola sposobu realizacji umów zawartych ze Starostą w zakresie prowadzenia rehabilitacji społecznej.
- Monitorowanie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w powiecie.
§ 24
Do zadań Sekcji Organizacyjnej w zakresie:
- obsługi biurowej Centrum należy:
- obsługa posiedzeń Rady Konsultacyjnej;
- koordynacja prac związanych z realizacją aktów prawnych Centrum i Dyrektora;
- prowadzenie sekretariatu Centrum;
- zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Dyrektora.
- organizacji i funkcjonowania Centrum należy:
- opracowywanie projektu regulaminu Centrum i nowelizacji;
- opracowywanie projektów aktów prawnych Centrum i Dyrektora;
- prowadzenie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej;
- opracowywanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- opracowywanie sprawozdań merytorycznych z działalności Centrum;
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;
- prowadzenie rejestru upoważnień do załatwienia spraw w imieniu Dyrektora;
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Centrum;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji projektów socjalnych na rzecz środowiska lokalnego;
- wspieranie organizacji pozarządowych w czynnościach biurowych.
- skarg i wniosków należy:
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
- szkolenia należy:
- opracowywanie i wdrażanie planów szkoleń dla pracowników pomocy społecznej powiatu krotoszyńskiego;
- koordynacja doskonalenia zawodowego pracowników Centrum.
- spraw administracyjno –gospodarczych należy:
- prowadzenie inwestycji, remontów oraz konserwacji sprzętu Centrum;
- prowadzenie ewidencji kart samochodu służbowego;
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo –technicznym Centrum;
- zabezpieczenie przestrzegania w Centrum przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
- gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Centrum;
- zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów;
- prowadzenie archiwum;
- wykonywanie obsługi kancelaryjnej Centrum;
- prowadzenie ewidencji ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablic ogłoszeniowych Centrum.
- zamówień publicznych należy:
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych, odwołań i protestów;
- przygotowywanie procedur określonych w ustawie o zamówieniach publicznych;
- występowanie w imieniu Centrum do Urzędu Zamówień Publicznych.
- informatyzacji należy:
- koordynacja działań z zakresu informatyki w Centrum;
- prowadzenie inwestycji z zakresu infrastruktury informatycznej;
- zabezpieczenie ciągłości funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego i ochrony danych osobowych przy używaniu oprogramowania informatycznego Centrum;
- organizacja szkoleń w zakresie obsługi sprzętu i oprogramowania informatycznego;
- wdrażanie postępu technicznego w informatyzacji Centrum.
§ 25
- Przy PCPR tworzy się Radę Konsultacyjną jako organ opiniodawczo-doradczy.
- Do zakresu działań Rady Konsultacyjnej należy:
- opiniowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- poszukiwanie nowatorskich rozwiązań zmierzających do wypracowania określonych standardów usług w pomocy społecznej powiatu;
- przedstawienie Zarządowi okresowych informacji o swej działalności.;
- opracowywanie projektów celowych.
- Rada Konsultacyjna składa się z nie więcej, niż 25 osób reprezentujących jednostki organizacyjne pomocy społecznej, organizacje społeczne, przedstawicieli przedsiębiorstw, instytucji.
- Członków Rady Konsultacyjnej spośród przedstawicieli określonych w ust. 3 powołuje Starosta. Członkowie Rady Konsultacyjnej pełnią swoje funkcje społeczne. Kadencja Rady Konsultacyjnej trwa 4 lata.
Rozdział 6
Działalność kontrolna PCPR
§ 26
Kontrola dokonywana jest pod względem:
- legalności;
- gospodarności;
- rzetelności;
- celowości;
- terminowości;
- skuteczności;
- przestrzegania dyscypliny pracy;
- przestrzegania tajemnicy służbowej;
- zabezpieczenia powierzonego mienia.
§ 27
Celem kontroli jest ustalenie stanu
faktycznego z uwzględnieniem zasad opisanych w §21, przyczyn i skutków
ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie zasad usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości.
§ 28
W Centrum przeprowadza się następujące rodzaje kontroli zgodnie z wprowadzoną instrukcją kontroli wewnętrznej:
- wstępna – obejmująca kontrolę zamierzeń i czynności przed ich dokonaniem oraz stopnia przygotowania;
- problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanej komórki lub stanowiska, stanowiące niewielki fragment jego działalności;
- bieżąca;
- sprawdzająca – mająca miejsce po dokonaniu określonych czynności, w szczególności mająca na celu ustalenie, czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanej komórki organizacyjnej lub stanowiska.
§ 29
Kontroli wewnętrznej dokonują:
- Dyrektor lub osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Dyrektora – w odniesieniu do kontrolowanych działów Centrum;
- kierownicy poszczególnych działów w odniesieniu do podporządkowanych im pracowników.
§ 30
- Z przeprowadzonej kontroli problemowej, wstępnej i sprawdzającej sporządza się protokół kontrolny.
- O sposobie wykorzystania wniosków i propozycji pokontrolnych decyduje Dyrektor Centrum.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 31
Zmiany w Regulaminie następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.
§ 32
Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.