Dział Wsparcia Rodziny
1. W ramach działu funkcjonują następujące sekcje:
- Sekcja – Instytucje Pomocy Społecznej
- Sekcja – Zespół ds. pieczy zastępczej
2. Do zadań Sekcji Instytucji Pomocy Społecznej należy:
- organizowanie i zapewnienie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej, ośrodków wsparcia oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją;
- kierowanie do ośrodków wsparcia;
- gromadzenie i analizowanie dokumentacji kierującej do Środowiskowego Domu Samopomocy;
- wydawanie decyzji o umieszczeniu w DPS, ośrodkach wsparcia;
- ustalanie odpłatności za pobyt w DPS, ośrodkach wsparcia;
- ustalanie zakresu usług świadczonych w ośrodkach wsparcia;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej;
- udzielanie pomocy uchodźcom;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, osób opuszczających domy pomocy społecznej;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- doradztwo metodyczne dla OPS i pracowników socjalnych;
- współpraca z jednostkami pomocy społecznej, ngo i innymi instytucjami w celu realizacji zadań;
- prowadzenie sprawozdawczości;
- organizowanie, prowadzenie Klubu Wsparcia dla osób niepełnosprawnych poprzez określenie regulaminu organizacyjnego Klubu Wsparcia, określenie rodzaju dokumentacji dotyczącej uczestników zajęć i sposobu jej prowadzenia;
- Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem Klubu Wsparcia dla osób niepełnosprawnych.
3. Do zadań Zespołu do Spraw Pieczy Zastępczej należy:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię
o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej; - organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora
i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego; - zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
- zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą
i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej; - zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,
w szczególności w zakresie prawa rodzinnego; - dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, o której mowa w art. 42 ust. 7, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- przedstawianie Dyrektorowi corocznego sprawozdania z funkcjonowania pieczy zastępczej w powiecie;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz jednorazowej pomocy na zagospodarowanie przyjmowanych do rodziny zastępczej dzieci na podstawie decyzji administracyjnych;
- przyznawanie dodatków dla rodzin zastępczych wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- przyznawanie środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnym w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinę zastępczą niezawodową albo zawodową lub rodzinny dom dziecka;
- przygotowanie i realizacja porozumień w sprawie pokrywania kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innego powiatu/miasta;
- sporządzanie sprawozdań z funkcjonowania rodzin zastępczych;
- prowadzenie grupy wsparcia dla rodzin zastępczych już istniejących;
- przeprowadzanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej im funkcji oraz jakości wykonywanej pracy;
- prowadzenie szkoleń problemowych dla rodzin zastępczych;
- organizowanie integracyjnych spotkań dla rodzin zastępczych;
- kompletowanie dokumentacji na wniosek innych instytucji;
- prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych oraz pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych;
- prowadzenie elektronicznego systemu ewidencji rodzin zastępczych;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze;
- opracowywanie indywidualnych programów usamodzielnienia osób opuszczających rodziny zastępcze;
- przygotowywanie decyzji o odpłatności rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci
w rodzinach zastępczych; - pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających rodziny zastępcze;
- współpraca z sądem opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
- praca z rodzinami naturalnymi dzieci umieszczanymi w opiece zastępczej na rzecz poprawy ich sytuacji i powrotu dziecka do rodziny;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- prowadzenie i nadzór nad funkcjonowaniem mieszkania usamodzielniającego;
- wydawanie decyzji kierującej do mieszkania usamodzielniającego oraz o odpłatności za pobyt;
- przyznawanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu;
- przyznawanie pomocy osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet
w ciąży oraz schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowawczy zgodnie
z przepisami wynikającymi z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej oraz ustawy o pomocy społecznej; - sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny
i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie,
w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego o którym mowa w art. 187 ust. 3; - współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w sferze pomocy społecznej.