Procedury stosowane w SOW
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia w przypadku przyjęcia klienta do Ośrodka
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia w przypadku odwiedzin klienta Ośrodka
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia w przypadku pobytu osoby stosującej przemoc na terenie Ośrodka
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej
w stosunku do osoby stosującej przemoc - Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące diagnozy sytuacji dzieci przebywających w Ośrodku
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące prowadzenia klienta przez pracownika Ośrodka
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące monitoringu klienta po opuszczeniu Ośrodka
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia na wypadek powstania pożaru w Ośrodku
- Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej –Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące sytuacji nadzwyczajnych wymagających przejęcia opieki przez pracownika SOW nad dzieckiem klientki przebywającej w placówce
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia w przypadku przyjęcia klienta do Ośrodka
- Klienci są przyjmowani do Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia, zwanego dalej Ośrodkiem, po osobistym zgłoszeniu lub na podstawie skierowania przez instytucje pomocy społecznej, komendy policji, sądy i ośrodki interwencji kryzysowej.
- Klient przyjmowany jest na okres próbny trwający 14 dni w celu ustalenia zasadności pobytu i diagnozy sytuacji przemocy w rodzinie. Po upływie 14 dni Kierownik Ośrodka wydaje pisemną decyzję w sprawie dalszego pobytu klienta w Ośrodku.
- Pracownik dyżurujący przeprowadza wstępną rozmowę mającą na celu zdiagnozowanie występowania przemocy w rodzinie. Pracownik dyżurujący wypełnia kartę przewodnią, protokół przekazania pokoju oraz wpisuje dane klienta
do zeszytu przyjęć. - Pracownik dyżurujący jest zobowiązany zapewnić klientowi w zależności od sytuacji natychmiastową pomoc medyczną i psychologiczną.
- Karta przewodnia powinna zawierać w szczególności następujące dane:
a) imię i nazwisko klienta,
b) adres zameldowania,
c) ostatni adres pobytu,
d) datę urodzenia,
e) numer telefonu klienta,
f) dotychczasowe miejsce zatrudnienia,
g) numer PESEL,
h) stan cywilny,
i) imię i nazwisko małżonka/partnera,
j) miejsce zatrudnienia małżonka/partnera,
k) numer telefonu małżonka/partnera,
l) imiona i nazwiska dzieci,
m) daty urodzenia dzieci,
n) nazwa i adres placówek oświatowych do których uczęszczały dzieci. - Po przyjęciu do Ośrodka klient zostaje zapoznany z regulaminem, co potwierdza własnoręcznym podpisem na odwrocie karty przewodniej osoby dorosłej.
- Pracownik dyżurujący przydziela klientowi pokój i informuje o zasadach korzystania z niego, wyposaża klienta w koce, ręczniki i pościel, co odnotowuje w karcie przekazania pokoju.
- Pracownik dyżurujący informuje również klienta o możliwości i sposobie korzystania z kuchni, łazienek, pralni i suszarni w Ośrodku.
- Pracownik dyżurujący stosownie do okoliczności stara się zapewnić klientowi odzież i obuwie.
- Pracownik dyżurujący informuje klienta o możliwości korzystania z pomocy medycznej w pobliskim ośrodku zdrowia.
- W sytuacji zagrożenia życia i zdrowia pracownik wzywa pomoc medyczną.
- Po przyjęciu do Ośrodka pracownik dyżurujący powiadamia właściwą komendę policji z rejonu zamieszkania klienta o aktualnym miejscu jego pobytu.
- Pracownik dyżurujący kontaktuje się z ośrodkiem pomocy społecznej właściwym dla miejsca zamieszkania klienta celem uzyskania informacji o jego sytuacji rodzinnej.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia w przypadku odwiedzin klienta Ośrodka
- Odwiedziny klientów odbywają się w świetlicy Ośrodka.
- Pracownik dyżurujący informuje osobę odwiedzającą o monitoringu prowadzonym w Ośrodku.
- Odwiedziny osoby stosującej przemoc w rodzinie są zakazane na terenie Ośrodka.
- Odwiedziny klientów są zgłaszane osobie dyżurującej, która ten fakt odnotowuje w zeszycie odwiedzin.
- Odwiedziny mogą odbywać się codziennie od godziny 9:00 do 20:00.
- Osoby odwiedzające klientów są zobowiązane do zachowania ciszy i porządku na terenie Ośrodka.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia w przypadku pobytu osoby stosującej przemoc na terenie Ośrodka
- Osobę stosującą przemoc w rodzinie obowiązuje zakaz przebywania na terenie Ośrodka.
- W przypadku usiłowania wejścia na teren Ośrodka osoby stosującej przemoc w rodzinie należy poinformować ją o konsekwencjach jej zachowania.
- W przypadku agresji ze strony osoby stosującej przemoc w rodzinie należy natychmiast zawiadomić policję celem przeprowadzenia interwencji.
- Pracownik dyżurujący na prośbę osoby stosującej przemoc w rodzinie może potwierdzić pobyt rodziny wyżej wymienionego w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie. Informację przekazuje po ustaleniu tożsamości zainteresowanego.
- Kierownika Ośrodka należy poinformować o próbie wejścia osoby stosującej przemoc na teren Ośrodka.
- Pracownik sporządza notatkę ze zdarzenia w dokumentacji osoby przebywającej w Ośrodku.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej w stosunku do osoby stosującej przemoc
- Pracownicy ZIK podejmują oddziaływania korekcyjno – edukacyjne w celu:
a) powstrzymania osoby stosującej przemoc w rodzinie przed dalszym stosowaniem przemocy,
b) rozwijania umiejętności samokontroli i współżycia w rodzinie,
c) kształtowania umiejętności w zakresie wychowywania dzieci bez użycia przemocy,
d) uznania przez osobę stosującą przemoc w rodzinie swojej odpowiedzialności za stosowanie przemocy,
e) zdobycia i podniesienia wiedzy na temat mechanizmów powstawania przemocy w rodzinie. - Osoby stosujące przemoc w rodzinie, w stosunku do których zostało rozpoznane uzależnienie od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających, substancji odurzających lub środków zastępczych, kieruje się w pierwszej kolejności na terapię uzależnienia.
- Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc w rodzinie są kierowane w szczególności do:
a) osób skazanych za czyny związane ze stosowaniem przemocy w rodzinie, wobec których sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary, zobowiązując je do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym,
b) osób stosujących przemoc w rodzinie, które uczestniczą w terapii leczenia uzależnienia od alkoholu lub narkotyków – w tym przypadku oddziaływania korekcyjno-edukacyjne mogą stanowić uzupełnienie podstawowej terapii,
c) osób, które w wyniku innych okoliczności zgłoszą się do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym. - Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne wobec osób stosujących przemoc w rodzinie prowadzone są w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie, ul. Młyńska 2d/1.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące diagnozy sytuacji dzieci przebywających w Ośrodku
- Psycholog w ciągu 7 dni od podjęcia decyzji o przyjęciu klienta do Ośrodka sporządza opinię psychologiczną dotyczącą funkcjonowania dzieci.
- Pracownicy Ośrodka: psycholog, wychowawca, pedagog, terapeuta w ciągu 14 dni od podjęcia decyzji o przyjęciu klienta do Ośrodka sporządzają diagnozy dzieci.
- Diagnoza obejmuje:
a) identyfikację problemu,
b) genezę i dynamikę zjawiska przemocy w rodzinie,
c) cele pracy z dzieckiem,
d) zalecenia i wskazówki do pracy z dzieckiem. - Sporządzający przestawia diagnozę opiekunowi prawnemu dziecka przebywającemu w Ośrodku.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące „prowadzenia” klienta przez pracowników Ośrodka
- Kierownik Ośrodka wyznacza spośród kadry pracownika, który staje się osobą prowadzącą klienta.
- Po przeprowadzeniu diagnozy sytuacji klienta pracownik prowadzący opracowuje plan pomocy osoby dotkniętej przemocą, który powinien uwzględniać: potrzeby, cele, metody i czas pomocy.
- W celu jego realizacji pracownik zawiera kontrakt z klientem na współpracę.
- Pracownik prowadzący przedstawia plan pomocy i sporządzony na piśmie kontrakt na zebraniu kadry Zespołu Interwencji Kryzysowej. Zespół może przedstawić własne uwagi i spostrzeżenia do opracowanej dokumentacji.
- Pracownik przeprowadza z klientem treningi umiejętności społecznych, mające na celu nabycie umiejętności ochrony przed osobą stosującą przemoc w rodzinie. Treningami obejmuje się również dzieci przebywające w Ośrodku.
- Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do prowadzenia dokumentacji klienta.
- Pracownicy zobowiązani są do sporządzania notatek z przeprowadzanych rozmów z klientem. Notatki z przeprowadzonych rozmów powinny zawierać:
a) datę przeprowadzenia rozmowy,
b) imię i nazwisko klienta,
c) opis przebiegu rozmowy,
d) własne uwagi,
e) własnoręczny podpis przeprowadzającego rozmowę. - Pracownicy Ośrodka są zobowiązani przekazywać informacje dotyczące klientów pozostałym członkom Zespołu.
- Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do współpracy z instytucjami: ośrodkami pomocy społecznej, ośrodkami i centrami pomocy rodzinie, ośrodkami interwencji kryzysowej, policją, sądami, zespołami interdyscyplinarnymi, placówkami ochrony zdrowia, oświatowymi itp., właściwymi dla miejsca zameldowania klienta w celu realizacji planu pomocowego.
- Osoba prowadząca jest zobowiązana do przedstawienia sprawozdania z realizacji planu pomocowego oraz opisu aktualnej sytuacji klienta na spotkaniu Zespołu.
- Po opuszczeniu Ośrodka przez klienta osoba prowadząca przeprowadza ewaluację planu pomocowego oraz sporządza z tego notatkę .
- Na prośbę klienta Kierownik wydaje zaświadczenie o pobycie w Ośrodku.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące monitoringu klienta po opuszczeniu Ośrodka
- Monitoring to pozyskiwanie informacji o kliencie po opuszczeniu przez niego Ośrodka.
- Osobą bezpośrednio odpowiedzialną za prowadzenie działań monitorujących jest osoba wyznaczona przez Kierownika SOW.
- Monitorowanie obejmuje aktualną sytuację klienta.
- Informacje dotyczące klienta uzyskujemy w rozmowie z klientem oraz od pracowników: ośrodków pomocy społecznej, centrów i ośrodków pomocy rodzinie, ośrodków interwencji kryzysowej, policji, ochrony zdrowia, sądów, zespołów interdyscyplinarnych, oświaty i innych instytucji.
- Monitoring trwa przez okres sześciu kolejnych miesięcy; może zostać przedłużony w zależności od sytuacji ofiary przemocy w rodzinie.
- Podczas monitoringu wyznaczony pracownik zobowiązany jest nawiązać kontakt z klientem minimum raz w miesiącu.
- Nawiązanie kontaktu następuje poprzez: rozmowy telefoniczne, sms, mail, komunikatory internetowe, portale społecznościowe.
- Działania monitorujące wobec klienta opuszczającego Ośrodek są odnotowywane w dokumencie Monitoring osoby opuszczającej Ośrodek.
- Po zakończonym okresie monitorowania pracownik sporządza notatkę podsumowującą.
Procedury stosowane przez PCPR w Krotoszynie – Zespół Interwencji Kryzysowej – Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dotyczące sytuacji nadzwyczajnych wymagających przejęcia opieki przez pracownika SOW nad dzieckiem klientki zamieszkałej w placówce
- W sytuacjach nadzwyczajnych (np. wypadek, porzucenie dziecka, wyjazd do szpitala itp.) oraz braku możliwości pozostawienia dzieci pod opieką innych osób – opiekę nad małoletnimi przejmuje osoba dyżurująca w SOW.
- Pracownik dyżurujący informuje kierownika ZIK o zaistniałej sytuacji.
- W razie potrzeby kierownik ZIK w trybie interwencyjnym desygnuje pracownika ZIK do czynności wymaganych w aktualnych okolicznościach (np. przewiezienie matki z dzieckiem ze szpitala do SOW).
- Pracownik SOW dokumentuje zdarzenie sporządzając notatkę służbową.