Regulamin SOW
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2011 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie
Regulamin
Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia
dla Osób Doznających Przemocy Domowej
w Zdunach
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy Domowej, zwany dalej „Ośrodkiem”, jest prowadzony przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie, jako zadanie zlecone przez administrację rządową.
- Nadzór nad pracą Ośrodka pełni Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie.
- Ośrodkiem kieruje Kierownik działu PCPR: Zespół Interwencji Kryzysowej, wyznaczony przez Dyrektora Centrum.
- Ośrodek jest jednostką całodobowego pobytu o zasięgu ogólnopolskim.
- Dane teleadresowe placówki są następujące:
63-760 Zduny, ul. Strzelecka 10
fax: (62) 722 88 92
tel. kom.: 602 384 357
e-mail: sow@krotoszyn.pl
skype: sowzduny
§ 2
Ośrodek przeznaczony jest dla ofiar przemocy w rodzinie, które nie mogą przebywać w swoim środowisku rodzinnym.
ROZDZIAŁ II
Organizacja i zasady działania Ośrodka
§ 3
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną funkcjonującą w strukturach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie w dziale: Zespół Interwencji Kryzysowej.
- Ośrodek dysponuje 15 miejscami noclegowymi.
- Po przyjęciu klienta do Ośrodka obowiązuje czternastodniowy okres próbny w celu przeprowadzenia diagnozy. Po upływie tego czasu Kierownik Ośrodka podejmuje decyzję o zakwalifikowaniu klienta do dalszego pobytu w placówce. W zależności od stanu zdrowia i samopoczucia klienta przed upływem okresu próbnego może zostać podjęta decyzja o skierowaniu klienta do innej specjalistycznej jednostki.
- Ośrodek zapewnia specjalistyczne usługi: psychologiczne, prawne, terapeutyczne, pedagogiczne, socjalne, medyczne oraz bezpieczne schronienie dostępne przez całą dobę osobom i rodzinom będącym ofiarami przemocy.
- Kierunki i formy oddziaływań terapeutycznych określa Zespół Terapeutyczny Ośrodka zwoływany przez Kierownika.
- Pomoc w schronieniu ma na celu zapobieganie powstawaniu lub pogłębianiu się dysfunkcji jednostkowych czy rodzinnych i nie jest rozwiązaniem problemów mieszkaniowych i finansowych klientów Ośrodka. Stanowi krótkoterminowe działanie ratunkowe w najtrudniejszych sytuacjach, co oznacza, że Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie nie przejmuje odpowiedzialności za sytuację finansową i mieszkaniową klientów po upływie okresu pobytu.
- Pobyt w Ośrodku jest dobrowolny.
- Ze schronienia w Ośrodku mogą korzystać wyłącznie osoby zdolne do samodzielnej egzystencji oraz niewykazujące zaburzeń psychicznych, powodujących zagrożenie zdrowia lub życia klienta i innych osób przebywających w Ośrodku.
- Do Ośrodka nie będą przyjmowane osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających.
ROZDZIAŁ III
Cele i zadania Ośrodka
§ 4
- Celem Ośrodka jest zapewnienie klientom warunków do całodobowego pobytu, wynikających z działalności Ośrodka.
- Ośrodek zapewnia w szczególności:
a) całodobowe miejsce pobytu wyposażone w niezbędny sprzęt, pomieszczenia przeznaczone do spania, utrzymania higieny osobistej, miejsce do prania i suszenia, ogólnodostępne zaplecze kuchenne oraz wspólne pomieszczenie do pobytu dziennego z miejscem zabaw dla dzieci oraz miejscem do nauki,
b) świadczenia w postaci wyżywienia, odzieży, obuwia, środków higieny osobistej
i środków czystości w sytuacji, gdy dochód klienta nie przekracza aktualnie obowiązującego kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, o którym mowa w art.8 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
c) terapię zajęciową – czynny udział w zajęciach grup wsparcia dla dorosłych oraz grup wsparcia dla dzieci,
d) poradnictwo i indywidualne spotkania z psychologiem, prawnikiem, pedagogiem, terapeutą, pracownikiem socjalnym, lekarzem ogólnym czy lekarzem psychiatrą,
e) udzielanie konsultacji wychowawczych,
f) spokój i bezpieczeństwo na terenie Ośrodka.
ROZDZIAŁ IV
Przepisy regulujące pobyt w Ośrodku
§ 5
- Decyzje w sprawach Ośrodka i jego klientów podejmuje Kierownik z upoważnienia Dyrektora.
- Kierownik wydaje decyzję o przyjęciu klienta do Ośrodka na czas określony, nie dłuższy niż trzy miesiące od dnia przyjęcia. Wzór decyzji stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
- W przypadkach uzasadnionych sytuacją ofiary przemocy w rodzinie Kierownik może wyrazić zgodę na przedłużenie pobytu w Ośrodku.
- Przedłużenie pobytu może nastąpić na pisemny wniosek klienta poparty pozytywną opinią Zespołu Terapeutycznego Ośrodka.
- Przez pierwsze 14 dni pobytu klienta w SOW trwa okres próbny w celu przeprowadzenia diagnozy jego sytuacji. Po upływie tego czasu kierownik podejmuje decyzję o przyjęciu do Ośrodka.
- Wyznaczony przez Kierownika pracownik sporządza dla przyjętego klienta indywidualny plan pomocy uwzględniający: potrzeby, cele, metody i czas pomocy.
- Na podstawie obserwacji dokonywana jest również ocena sytuacji dzieci klienta w celu skonstruowania diagnozy, ustalenia potrzeb: pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i terapeutycznej.
Prawa klientów Ośrodka
§ 6
Klient Ośrodka ma prawo:
- Pobytu w Ośrodku na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r.
- Otrzymania na czas pobytu w Ośrodku: koców, pościeli oraz ręczników, a w miarę możliwości środków higieny osobistej, naczyń stołowych i kuchennych.
- Korzystania z infrastruktury Ośrodka oraz sprzętu RTV i AGD w wyznaczonych do tego celu godzinach i pomieszczeniach.
- Korzystania z pomocy terapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej, prawnej
oraz socjalnej zapewnianej przez personel Ośrodka. - Zgłaszania skarg i wniosków dotyczących pobytu w Ośrodku Kierownikowi
oraz personelowi dyżurującemu, wpisując je do zeszytu Skargi i wnioski. - Otrzymania zaświadczenia potwierdzającego fakt pobytu w Ośrodku.
- Wglądu w dokumentację Ośrodka dotyczącą własnej osoby.
- Konsultacji z Kierownikiem w każdą środę od godziny 8:00-12:00.
- Odwiedzin, które odbywają się w wyznaczonym i monitorowanym pomieszczeniu Ośrodka. Kierownik w uzasadnionych przypadkach, mając na uwadze bezpieczeństwo osób przebywających w Ośrodku, może zakazać odwiedzin. Sprawcy przemocy nie mają możliwości odwiedzin na terenie Ośrodka.
- Świadczeń medycznych wynikających wyłącznie z posiadanych uprawnień
do ubezpieczania zdrowotnego.
Obowiązki klientów Ośrodka
§ 7
Klienci Ośrodka mają obowiązek:
- Przestrzegania regulaminu oraz poleceń pracowników Ośrodka.
- Opuszczenia placówki w terminie określonym w kontrakcie nie później niż do godziny 15:00 w dniu kończącym pobyt w Ośrodku.
- Podporządkowania się wszelkim poleceniom Dyrektora PCPR w Krotoszynie
oraz Kierownika, jak i zatrudnionego personelu, mających na względzie bezpieczeństwo
i zachowanie porządku na terenie Ośrodka. - Aktywnego uczestniczenia w specjalistycznych zajęciach oraz podejmowanych działaniach mających na celu wyjście z sytuacji kryzysowej w rodzinie.
- Dbania o higienę osobistą oraz o ład i porządek użytkowanych pomieszczeń.
- Szczególnego dbania o mienie Ośrodka, w tym o jego wyposażenie – sprzęt RTV, AGD, użytkowane koce, pościele, ręczniki, naczynia stołowe i kuchenne itp. oraz ich zwrot
w momencie opuszczenia Ośrodka. - Przestrzeganie zasad poprawnych kontaktów międzyludzkich, a zwłaszcza:
a) nieużywania siły fizycznej oraz innych form przemocy,
b) nieużywania słów wulgarnych,
c) dbania o spokój i ciszę,
d) zasad kultury osobistej w kontaktach z innymi osobami przebywającymi w Ośrodku. - Osobistego zajmowania się własnymi dziećmi, dopilnowania, aby swoim zachowaniem nie zakłócały porządku ustalonego w Ośrodku, nie działały na szkodę innych mieszkańców oraz nie utrudniały pracy pracownikom Ośrodka. W przypadku pozostawienia dzieci pod opieką innego klienta Ośrodka konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia osoby przejmującej opiekę wraz z określeniem dat i godzin sprawowania tej opieki.
- W sytuacjach nadzwyczajnych dotyczących opiekuna prawnego dziecka (np. wypadek, porzucenie dziecka, wyjazd do szpitala itp.) oraz braku możliwości pozostawienia dzieci pod opieką innych osób – opiekę nad małoletnimi przejmuje osoba dyżurująca w SOW.
Zasady pobytu w Ośrodku
§ 8
- Na terenie Ośrodka obowiązuje:
a) cisza nocna w godz. 22:00-06:00,
b) zakaz opuszczania Ośrodka przez klientów po godz. 21:00,
c) osoby nie przestrzegające zasad wymienionych w §8 pkt 1a i 1b nie będą mogły skorzystać z noclegu, jednakże odstąpienie od tych zasad może nastąpić w drodze wyjątku po uzyskaniu zgody Kierownika lub pracownika dyżurującego. - Pracownicy Ośrodka mają prawo kontrolować sposób użytkowania wszystkich zajmowanych przez klienta pomieszczeń.
- Na terenie Ośrodka obowiązuje zakaz palenia tytoniu, spożywania alkoholu oraz innych środków odurzających.
- Na terenie Ośrodka obowiązuje zakaz przebywania pod wpływem alkoholu, jak i innych środków odurzających. W uzasadnionych przypadkach klient zobowiązany będzie do poddania się odpowiednim badaniom.
- Wyjście klienta poza Ośrodek, jak również planowany powrót należy zgłaszać pracownikowi dyżurującemu. Przed wyjściem klient ma obowiązek zostawić klucz
od pokoju osobie pełniącej dyżur. - Wyjazd poza teren miasta Zduny należy zgłosić osobie dyżurującej, podając godzinę wyjazdu i godzinę planowanego powrotu. Uzyskane informacje pracownik odnotowuje w Zeszycie wyjść.
- Nieuzasadnione niestawienie się klienta w Ośrodku po godzinie 21:00 zostanie zgłoszone Komendzie Powiatowej Policji w Krotoszynie.
- Samowolne opuszczenie Ośrodka na czas przekraczający 48 godzin skutkować będzie natychmiastowym usunięciem z Ośrodka i poinformowaniem odpowiednich służb lokalnych oraz właściwych dla ostatniego miejsca pobytu i/lub zameldowania klienta.
- W pokojach mieszkalnych Ośrodka zakazuje się używania urządzeń grzejnych (np. czajnik elektryczny, grzejnik elektryczny).
- Na terenie Ośrodka nie mogą przebywać osoby nieupoważnione.
ROZDZIAŁ V
Naruszenie regulaminu
§ 9
- W przypadku naruszenia regulaminu Kierownik może udzielić ustnego lub pisemnego upomnienia, a rażące naruszenie regulaminu może skutkować usunięciem klienta z Ośrodka.
- Klient Ośrodka ponosi odpowiedzialność materialną za powierzony i zniszczony sprzęt i mienie.
- Klient Ośrodka jest zobowiązany informować pracownika dyżurującego o każdym fakcie uszkodzenia czy też zniszczenia sprzętu i wyposażenia. Koszty powstałej szkody pokrywa klient.
- Personel Ośrodka nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy osobiste klientów pozostawione w obiekcie bez nadzoru. Po upływie terminu siedmiu dni od daty opuszczenia Ośrodka rzeczy stanowiące własność klienta zostaną usunięte.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 10
Wszelkie zmiany postanowień regulaminu wymagają zachowania formy pisemnej.
§ 11
Regulamin wchodzi w życie z dniem 28 marca 2011 r.
§ 12
Regulamin obowiązuje do jego odwołania.